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X2000:Stockholm-Copenhagen Express



X2000 is the brand name of Sweden's high speed train, which is constructed by the ADtranz, the world's second
largest railway related manufacturer. The train is operated by SJ , the government-owned passenger train operator
in Sweden. Because of the recent increase in a number of passengers and the lower operating costs, the financial
balance of SJ has become improved. The Swedish government now supported an investment program to improve
the railway network in the country.


(L) Departure board of Stockholm Central Station.
(L) The train X2000 now approaching to the platform of Stockholm Central Station.
(L) Ticket of X2000, departing Stockholm, Sweden, arriving Copenhagen,Denmark. (R) Stockholm Central Station.

 
Stockholm Central Station and X2000 power car.
 
(L) The train 1, X2000 for Copenhagen ,Denmark. (R) Bar car called 'Bistro', that serves snack bar style dishes.

(L) X2000 leaving Stockholm Central Station. (M)(R) X2000 leaving Stockholm, surrounded by inlet water.

(L) X2000 began to speed up as the train leaving the city area of Stockholm.
(R) We can recognize that 'Sweden is the country of woods and lakes'.

A genial-looking train crew checks a ticket before serving a breakfast. A passenger may select either coffee or tea.
 
The display stand of the snack car (Bistro).

(L) After the snack room was crowded for about 2 hours, it became quite without customers.
(R) The first-class train has an electric plug and a free wireless internet service.

(L) The second-class seat is a comfortable, but several window-side seat has no view blocked by the train wall.
Toll wireless internet service is available. (R) Railroad map from Stockholm to Copenhagen.

We can often see wind generators through a train window. .This is not only in Sweden, but also in Denmark.

Many lakes viewed from the train window of the express train.

Housing complex or individual houses seen from the window of X2000.

Various stations seen between Stockholm and Malmo Stations.
Malmo station yard and the X2000 at the platform of Malmo station.


Satellite photos:
(L) After leaving the Malmo Terminal Station, a train heading to Gothenburg and Stockholm
goes upwards. On the other hand, a train going to Copenhagen runs downward.
(R) Sweden's side of Oresund Bridge approach. Left above:Oresund Strait.
Highway is European route E20.
Black line in the right corner: Railway across the bridge connects Malmo with Copenhagen.

X2000 crossing Oresund Bridge. We can see a big wave of Oresund Strait.
(L) After 10dayswe crossed the bridge by X2000, enjoyed a spectacular view from E20 Highway using a rent-a-car.
(R) Soon after the X2000 train passed through the Drogden Tunnel, it arrived at Copenhagen Airport Station.
(Photograph was taken from the train of X2000).


(L) Copenhagen Airport Station. (R) When we see brick-colored houses, it takes only a few minutes to Copenhagen Central Station.

The X2000 train finally arrived at the Copenhagen Central Station.


X2000は当初、北欧3ヵ国間の高速鉄道網での採用が考えられ、電車型(動力分散式)の型式が使用されたが、
2005年からグレー色のプシュプルトレイン型の列車が運行されている。米国のアムトラックと同じく、航空機に
対抗して計画されたが、最高時速は210キロであるものの、到底そのレベルまで時間を短縮出来ず、断念した
との経緯がある。

現在、X2000はストックホルムを起点にヨーテボリ、マルメなどへの路線を走行している。線路のカーブに
対応した振り子式列車である。2000年にマルメ・コペンハーゲン間が橋とトンネルで結ばれたので、これに
伴い、デンマークへの乗り入れも開始された。使用した機関車はスウェーデン鉄道( SJ ) の交流、15KVと
デンマーク国鉄( DSB )の交流、25KVとの両方の電源に対応しているのが特徴である。

筆者は6時20分、ストックホルム発のX2000に乗車した。乗車券はネットで買い求めるべく試みたが、
スウェーデン鉄道(SJ ) の公式ホームページ画面で何回試みても電話番号入力が出来ず(エラー扱い)、
スウェーデン鉄道に直接電話して購入した。朝食付きの乗車券代金は1名5,000 円ほどだったが、
電話代が 3,000 円以上かかってしまった。こうしたことが起こること自体、明らかにウェブサイト作成上の
欠陥による。支払いはクレジットで行い、予約番号を聞き、ストックホルムに着いたときに、中央駅で切符を
発行してもらった。

乗車当日、X2000、2号車の指定席に座っていると、 「私どもの座席です」と同じ座席番号の乗車券を
もった人が現れた。そのとき、二重発券したイタリア国鉄、パレルモ急行での悪夢が脳裏をかすめたが、
解決すべく車掌を探して調べてもらった。担当者は1号車の朝食名簿に私どもの名前を見つけ、その乗車券の
印字の誤りを認めた。

つまり、X2000の1号車と2号車との双方が1等車なのだが、1号車の乗客には朝食がつき、2号車の
乗客には食事がつかないよう区別されていた。朝食代金は1等車の乗車券に含まれてはいないので、別に
代金を支払い朝食サービスを予約しておかねばならないのだ。ウィキペディアなどの説明には「1等車には
食事サービスがつく」と記されているが、これは、あくまでもオプションなのである。

非常に落胆したことには、2ヶ月以上前に窓際の席を予約していたにも拘わらず、通路側ではなく、
外側の席には間違いなかったが、丁度、窓と窓との間の壁が立ちふさがり、外の景色がほとんど見えない
ことだった。幸いいくつかの眺望の開けた窓際の席が空いていたので、予約された人が来るまでそこの
席を拝借した。コペンハーゲン到着まで3度ほど席を移り、2時間近くは大きな窓のついている
スナックカー(Bar Car) のハイチェアーに座って外の景色を眺め続けた。スエーデン鉄道のX2000の窓は、
あくまでも4人が向き合って座った時の眺望を念頭に設計されていたために、座席を一方向に倒したときは、
必ず、眺望の欠如した壁のところに座る羽目となる。「窓際の席」・・Window Side・・に窓がないのは
明らかな車両設計ミスである。改善出来ないときは航空機の場合と同様に「窓なし席」・No Window Seat・
と表示すべきだ。


X2000の列車は 4時間30分ほどでスウェーデン第3の都市、マルメ中央駅に到着した。鉄路はここで
終点であり、列車は逆方向にコペンハーゲン空港経由、コペンハーゲン中央駅に向かう。

2000年7月、スウェーデンとデンマークとを隔てたエーレスンド海峡に架けられたエーレスンド橋の
完成に伴い、X2000はデンマークの首都、コペンハーゲンまで延長された。上が4車線の道路、下が
複線の鉄道となっている。鉄道部分はスウェーデン鉄道とデンマーク国鉄が共同運行しているが、
スウェーデン鉄道は左側通行、デンマーク国鉄は右側通行である。 マルメ駅を離れると、X2000は
やがて右側の線路に入り、鉄道橋の上ではデンマーク国鉄方式の右側を通行していた。橋とトンネルとは、
Oresund Connection と呼ばれ、その連絡距離はヨーロッパ最長である。ただ列車からの眺望は横方向と
限られている。それでも、橋の中央では窓の直下の海面にさざ波の立ち上がる様が見て取れる。

長い長い橋を渡り、長いトンネルをくぐり、マルメ中央駅出発30分後にコペンハーゲン空港駅に到着する。
国際空港の直下にある鉄道駅である。ここで何人かの乗客が下車した。駅のホームにはスーツケースなど、
旅行用の大きなバックを持った乗客が次の普通列車を待っていた。X2000は音もなく空港駅を離れた。
次は終点、コペンハーゲンだ。

線路際にレンガ色の重厚な建物が見えてくると、やがてコペンハーゲン中央駅である。午前11時33分、
定刻にX2000はデンマークの首都に到着した。正確な運行であった。




All railway trains should be completely smoke -free.
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2008年8月執筆  2009年9月英文加筆 医学博士 宮本順伯
写真撮影 2008年7月
掲載写真および記事の著作権は宮本順伯に帰属 写真転載禁止
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The photographs were taken in July, and the article was written in August 2008,
by Junhaku Miyamoto, M.D., PhD.



Copenhagen、Denmark



Special Note
 Two South Kuril and two islands off Hokkaido are the own land of Japan.
 
全室禁煙ホテル(日本全国)
 世界の鉄道車内は完全禁煙
 レストラン、カフェ、鉄道の全面禁煙はオリンピック開催の前提条件
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