Oresund Bridge and Drogden Tunnel Connection
エーレスンド海峡の長い橋とトンネル



The Oresund Bridge is a combined two-track rail and four-lane road bridge-tunnel across the Oresund strait.
It is the longest combined road and rail bridge in Europe. It connects the two metropolitan areas of the
Oresund Region: The Danish capital of Copenhagen and Swedish city of Malmo. The international European
Route E20 runs across the bridge and through the tunnel. The construction of the Great Belt Fixed Link and
the Oresund Bridge and Drogden Tunnel have, together, enabled one to drive from Mainland Europe to
Sweden and the rest of Scandinavia.


E20 European Highway. Copenhagen, Denmark to Malmo, Sweden.
(L) A road sign showing the junction of Malmo and the city of Copenhagen.
(R) A long, long undersea road tunnel.

Now, we could see the exit of the undersea tunnel. As soon as a car left the tunnel, we suddenly met with a high wind and torrential rain.

A high wind and pouring rain still goes on as the two pylons approaches to us.

The Oresund Bridge is the highest point on solid structures in Denmark, over the Oresund strait.

(L) After passed through a long suspension bridge in a streaming rain, we finally arrived at the toll gate of Malmo site.
(R) A Landsat satellite picture of the Malmo toll gate.

Two days after・・・

A fine weather. We are heading to Copenhagen, Denmark.. After we leaved the city area of Malmo,
a highway runs in parallel to a railway. Soon after, the big road sign of 'DEMNMARK' which tells us
that this is the final junction for the access back to Malmo, and we are now leaving the country
of Sweden.

(L) The road sign board showed the junction to Malmo City. The straight direction is for the Copenhagen Airport.
(R) Advanced notice of a toll gate.

(R) Oresund Bridge Toll Station. A toll for passenger car is 3225 SEK, 36Euros. 
Four toll lanes: passenger cars in the left, trucks and trailers in the right.
(R) Toll station in the area of Malmo.

The tall pylons of Oresund Bridge came into sight. A fine weather, clean air, blue sea.

.Oresund Bridge: Two tall pylons are just ahead.

We are now between the part of bridge suspension. The pylons composed with iron and concrete are so big and so huge,
which bear the running load of a train, bus, truck and car.

After the highest suspension section of the bridge, a road started to descend to the tunnel.

(L)The entrance to the Drogden tunnel in the Peberholm, the artificial island. The total length of the tunnel is 4,050 meters.
(R) Maximum speed within the tunnel is 110 km.

Undersea Drogden Tunnel. A long flat section of the tunnel continued, then, a gradual upward slope began to the exit.

The road junction to two directions: Copenhagen Airport to the right, and the city of Copenhagen straight ahead.

(L) A satellite photo of Copenhagen International Airport. (R) Air France aircraft at the terminal

(L) Oresund Bridge seen from a beach of Oresund Strait.
(R) Only a few second, the Oresund Bridge appeared and noted from a window of the aircraft flying at an altitude of 10,000 meters.


スウェーデン第3の都市、マルメ市とデンマークの首都、コペンハーゲンとを結ぶ長い橋のトンネル工事は1995年に
開始され、2000年に開業した。Oresund Connection と呼ばれ、橋とトンネルの自動車道と鉄道の連絡距離は
ヨーロッパ最長である。斜張橋部分のスパンは490メートルあり、瀬戸大橋とともに、世界最長クラスである。
主塔の高さは204メートル、全長は7845メートルあり、スウェーデンとデンマークとのほぼ中間にある。コペン
ハーゲン側をトンネルとしたのは、コペンハーゲン空港の飛行ルートを高い橋脚で危険にさらさないようにとの
配慮に由来する。なお、大型船舶はこのトンネルの上を航行している。

エーレスンド連絡道路の利用者は年々増加しており、2007年の1年間で予測より多い2500万の人々が、乗用車、
バス、列車などで通過した。エーレスンド橋は2階建てで、上の層ををユーロハイウェーE20が、下の層をスウェーデン
鉄道とデンマーク国鉄との共同運航による列車が通っている。

今回のレンタカー旅行の切っ掛けは、2006年9月にロンドン、ヒ−スロー空港から成田への帰路、ほんの数分間で
あったが、1万メートル上空の雲の切れ間に見たグレート・ベルト・ブリッジとエーレスンド・ブリッジの景観で
あった。橋は地球表面の陸地と陸地との間に引かれた糸のように長く伸びていた。日航機がデンマーク、スウェーデン
の上空を横切っている間の出来事だったが、その光景がいつまでも脳裏に刻み込まれていたのだ。2008年、約2週間に
及ぶ今回の旅行でその夢を実現することが出来た。しかも、むしろ偶然としか言いようがないが、ほんの数秒間だけ、
今回の帰りの航空機からエーレスンド・ブリッジの姿を再び垣間見ることが出来た。

嵐と快晴のエーレスンド海峡を渡る

長い長い海底トンネルであった。嵐の中、やっと遠くに出口が見えてきた。出口で滝のように猛烈な雨が、バラバラ
と大きな音をたてて車のフロントガラスに打ち砕けた。強い風雨は止むこともなく、海上ではのろのろ運転を強いら
れた。暗闇に大きな鉄塔が見えて来た。ヨーロッパ随一ともいわれる巨大な塔である。すばらしい。強い風雨をは
ねつけて立っている建造物のたくましさをそこに見た。そして長い海の上に架けられた橋を後に、雨の中、マルメ
側の料金所に到達した。

・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・

一昨日の嵐が嘘のようにさわやかに晴れ渡った。空気も乾燥しており、とても爽やかだ。コペンハーゲン国際空港
へ向かう。スウェーデンのマルメ市を出るとハイウエイは鉄道と平行して走る。スウェーデン国内への道との最終
分岐点手前に、やがて「DENMARK」の文字が路面に大きく表示される。

料金所を過ぎて間もなくエーレスンド橋にさしかかる。雲間に見える空と海の色はどこまでも青く澄みきっている。
遙か遠くにつり橋を支える鉄柱が見えてきた。高い鉄柱が目前に迫る。重い橋を支える鉄とコンクリートの柱の
迫力には圧倒される。吊り橋の最高部分を過ぎると下り坂が続く。埋め立て地に海底トンネルがある。平坦な
人口島( Peberholm )を走る最高速度、時速110キロ、トンネルの全長は4.050メートルある。トンネルを駆け
上がると間もなくコペンハゲン市内方面へとの分岐点となる。ここを右折すれば、そこはもう国際空港の敷地内で
ある。本当にすばらしいレンタカーの旅であった。


Denmark
Copenhagen Airport Copenhagen Copenhagen Railways Jutland and Fyn
Fyn and Zealand Oresund Bridge & Drogden Tunnel

 Malmo City and Malmo Central Station


エーレスンド海峡の長い橋とトンネル
 2008年7月 写真撮影 2008年8月執筆  2009年9月英文加筆 医学博士 宮本順伯
This Web site is link-free.
This information was provided by the Smokefree Hotel and Travel.
The photographs were taken in July, and the article was written in August 2008,
by Junhaku Miyamoto, M.D., PhD.
Copyright(C) 2008 Junhaku Miyamoto, All rights reserved.



Railway Travel around the World
  All railway trains should be completely smoke -free.

 Smoking ban in the railway trains of the world


Smoking Ban in Finland
Smoking Ban in Iceland
Smoking Ban in Sweden
Smoking ban in Denmark

Copenhagen



Travel sketches in the world



Smoke-free Hotel and Travel

世界の鉄道レンタカー航空旅行ホテル喫煙規制情報サイト
Restaurant hotel railway rent-a-car travel airport condominium smoking ban

 
   Twitter@worldviewtokyo  Twitter@smokefreejpn Twitter@criticismjpn